2013年6月5日水曜日

ウインドウにメニューをつける

ウインドウの作成:win32 の記事のプロジェクト・ソースを変更する


ヘッダファイルを作成する resource.h
  1. #define IDM_MAKE 100  
  2. #define IDM_OPEN 101  
  3. #define IDM_ABOUT 104  
  4. #define IDM_EXIT 105  
  5. #define IDC_WIN32SANPLE 109  
  6.     
最後の行は改行しないとエラーが出る。

Visual C++ 2010 Express ではリソースファイルを作れないので、
コピーして持ってくるかテキストエディッターで作って読み込む。

読み込んだファイルを開いてソースコードを書き込んで保存する。 test.rc
  1. #include "resource.h"  
  2.   
  3. /////////////////////////////////////////////////////////////////////////////  
  4. //  
  5. // メニュー  
  6. //  
  7.   
  8. IDC_WIN32SANPLE MENU  
  9. BEGIN  
  10.     POPUP "ファイル(&F)"  
  11.     BEGIN  
  12.     MENUITEM "新規作成(&N)" , IDM_MAKE  
  13.     MENUITEM "開く(&O)" , IDM_OPEN  
  14.     MENUITEM "アプリケーションの終了(&X)", IDM_EXIT  
  15.     END  
  16.     POPUP "ヘルプ(&H)"  
  17.     BEGIN  
  18.     MENUITEM "バージョン情報(&A)...", IDM_ABOUT  
  19.     END  
  20. END  

1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
// GT_HelloWorldWin32.cpp
// compile with: /D_UNICODE /DUNICODE /DWIN32 /D_WINDOWS /c
 
#include <windows.h>
#include <stdlib.h>
#include <string.h>
#include <tchar.h>
#include "resource.h"
 
// Global variables
 
// The main window class name.
static TCHAR szWindowClass[] = _T("win32app");
 
// The string that appears in the application's title bar.
static TCHAR szTitle[] = _T("Win32 Guided Tour Application");
 
HINSTANCE hInst;
 
// Forward declarations of functions included in this code module:
LRESULT CALLBACK WndProc(HWND, UINT, WPARAM, LPARAM);
 
int WINAPI WinMain(HINSTANCE hInstance,
 HINSTANCE hPrevInstance,
 LPSTR lpCmdLine,
 int nCmdShow)
{
 WNDCLASSEX wcex;
 
 wcex.cbSize = sizeof(WNDCLASSEX);
 wcex.style          = CS_HREDRAW | CS_VREDRAW;
 wcex.lpfnWndProc    = WndProc;
 wcex.cbClsExtra     = 0;
 wcex.cbWndExtra     = 0;
 wcex.hInstance      = hInstance;
 wcex.hIcon          = LoadIcon(hInstance, MAKEINTRESOURCE(IDI_APPLICATION));
 wcex.hCursor        = LoadCursor(NULL, IDC_ARROW);
 wcex.hbrBackground  = (HBRUSH)(COLOR_WINDOW+1);
 wcex.lpszMenuName   = MAKEINTRESOURCE(IDC_WIN32SANPLE);
 wcex.lpszClassName  = szWindowClass;
 wcex.hIconSm        = LoadIcon(wcex.hInstance, MAKEINTRESOURCE(IDI_APPLICATION));
 
 if (!RegisterClassEx(&wcex))
 {
  MessageBox(NULL,
   _T("Call to RegisterClassEx failed!"),
   _T("Win32 Guided Tour"),
   NULL);
 
  return 1;
 }
 
 hInst = hInstance; // Store instance handle in our global variable
 
 // The parameters to CreateWindow explained:
 // szWindowClass: the name of the application
 // szTitle: the text that appears in the title bar
 // WS_OVERLAPPEDWINDOW: the type of window to create
 // CW_USEDEFAULT, CW_USEDEFAULT: initial position (x, y)
 // 500, 100: initial size (width, length)
 // NULL: the parent of this window
 // NULL: this application does not have a menu bar
 // hInstance: the first parameter from WinMain
 // NULL: not used in this application
 HWND hWnd = CreateWindow(
  szWindowClass,
  szTitle,
  WS_OVERLAPPEDWINDOW,
  CW_USEDEFAULT, CW_USEDEFAULT,
  500, 100,
  NULL,
  NULL,
  hInstance,
  NULL
  );
 
 if (!hWnd)
 {
  MessageBox(NULL,
   _T("Call to CreateWindow failed!"),
   _T("Win32 Guided Tour"),
   NULL);
 
  return 1;
 }
 
 // The parameters to ShowWindow explained:
 // hWnd: the value returned from CreateWindow
 // nCmdShow: the fourth parameter from WinMain
 ShowWindow(hWnd,
  nCmdShow);
 UpdateWindow(hWnd);
 
 // Main message loop:
 MSG msg;
 while (GetMessage(&msg, NULL, 0, 0))
 {
  TranslateMessage(&msg);
  DispatchMessage(&msg);
 }
 
 return (int) msg.wParam;
}
 
//
//  FUNCTION: WndProc(HWND, UINT, WPARAM, LPARAM)
//
//  PURPOSE:  Processes messages for the main window.
//
//  WM_PAINT    - Paint the main window
//  WM_DESTROY  - post a quit message and return
//
//
LRESULT CALLBACK WndProc(HWND hWnd, UINT message, WPARAM wParam, LPARAM lParam)
{
 PAINTSTRUCT ps;
 HDC hdc;
 TCHAR greeting[] = _T("Hello, World!");
 static HMENU hMenu;
 int wmId, wmEvent;
  
 
 switch (message)
 {
 case WM_COMMAND:
  wmId = LOWORD(wParam);
  wmEvent = HIWORD(wParam);
  // 選択したメニューの処理
  switch (wmId)
  {
  case IDM_MAKE:
   MessageBox(NULL,TEXT("新規作成が選択された"),
    TEXT("タイトル"),
    NULL);
   break;
  case IDM_OPEN:
   MessageBox(NULL,TEXT("開くが選択された"),
    TEXT("タイトル"),
    NULL);
   break;
  case IDM_EXIT://プログラムの終了
   DestroyWindow(hWnd);
   break;
  default:
   return DefWindowProc(hWnd, message, wParam, lParam);
  }
  break;
 
 case WM_PAINT:
  hdc = BeginPaint(hWnd, &ps);
 
  // Here your application is laid out.
  // For this introduction, we just print out "Hello, World!"
  // in the top left corner.
  TextOut(hdc,
   5, 5,
   greeting, _tcslen(greeting));
  // End application-specific layout section.
 
  EndPaint(hWnd, &ps);
  break;
 case WM_DESTROY:
  PostQuitMessage(0);
  break;
 default:
  return DefWindowProc(hWnd, message, wParam, lParam);
  break;
 }
 
 return 0;
}

0 件のコメント:

コメントを投稿